Skip navigation

[Danish post]

I slutningen af 2014 kom Nordens guder af Adam Oehlenschläger tilbage fra trykken til udgivelse hos forlaget ÆTER. Det er et episk digt delt op i 30 sange, som hver er akkompagneret af en illustration.

Bogen udkom for første gang i 1819. Den er senere blevet genudgivet bl.a. med ændringer af Oehlenschläger selv. Ændringer som de fleste kritikere finder diskutable, men denne nyeste udgave er baseret på den oprindelige udgivelse.

Jeg husker Oehlenschläger fra min gymnasietid, og det har været et spændende gensyn. Når først man har vænnet sig til lyrikken, åbner der sig en fantastisk genfortælling af de oldnordiske sagn og myter, som Oehlenschläger binder sammen med romantikkens pennestrøg. Flere steder lo jeg højlydt.

Formålet med udgivelsen var at bringe danmarks store romantiske digter ind i nutiden, og jeg synes vi har gjort et godt stykke arbejde. Jeg er meget spændt på hvilken modtagelse Nordens guder får. Mit håb er, at gymnasierne får øje på denne udgivelse, så de studerende kan beriges med Oehlenschlägers sprog og meget menneskelige guder. Nu i en ny og moderne udgave.

Desuden er det min første bog med guldfolie på, og det alene synes jeg er ganske fantastisk.

Interiør illustrationerne er tegnet med pen og blæk, og omslaget er blæk, akvarel samt guache. Digitalt efterredigeret.

cover ryg hel lue skiernir-og-frei valhal

Skriv et svar

